การศึกษา |
|
• อ.บ. (เกียรตินิยม) (ภาษาอังกฤษ (วิชาโทนิเทศศาสตร์)) จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ประเทศไทย |
|
• M.A. (ภาพยนตร์ศึกษา) Aberystwyth University, Wales UK, Wales, UK |
|
• Ph.D. (ภาพยนตร์ศึกษา) Aberystwyth University, Wales UK, Wales, UK |
|
งานวิจัยที่สนใจ |
1. |
ประพันธกรศึกษา หรือการศึกษาผู้กำกับภาพยนตร์ในฐานะศิลปิน |
2. |
การศึกษาการรับสื่อ (ความเชี่ยวชาญวาทกรรมวิเคราะห์ และการวิเคราะห์ตัวบทสื่อหลายรูปแบบ อาทิ ภาพ เสียง วิดีโอ และความเห็นบนฐานข้อมูลยูทูป) |
3. |
ภาพยนตร์ข้ามชาติในบริบทเอเชียและเอเชียตะวันออกเชียงใต้ |
4. |
วัฒนธรรมภาพยนตร์ (โดยเฉพาะบริบทเทศกาลภาพยนตร์, การจัดจำหน่ายภาพยนตร์ในสื่อหลายรูปแบบ, วัฒนธรรมแฟนคลับ และคนรักหนัง, การตามรอยภาพยนตร์) |
5. |
ศิลปะข้ามสื่อ |
|
|
งานวิจัย (5) |
2563 : |
โครงการวิจัยและผลิตหนังสือ Film Authorship in Contemporary Transmedia Cultures. Global Success of Asian Auteurs |
|
|
2562 : |
Fan Tourism and the Southeast Asian
Film Trails: Archive and Participatory
Cultures within and beyond Colonial
Nostalgia (Newton Mobility Grant) |
|
|
2561 : |
การเดินทางตามรอยภาพยนตร์ในประเทศไทย: มิติวัฒนธรรมและสุนทรียศาสตร์ในนวัตกรรมสื่อดิจิทัลของแฟนภาพยนตร์และคนรักหนังข้ามชาติ
|
|
|
---- : |
(COMPLETED) Cine-Tourism and the Convergence of Transnational Stars, Auteurs and Transmedia Fans (Multicultural ASEAN center Project) |
|
|
-- : |
Film Authorship in Contemporary Transmedia Cultures: Global Success of Asian Auteurs (monograph project, Amsterdam University Press) |
|
|
|
|
ผลงานตีพิมพ์
(5) |
• |
Promkhuntong, W . (2019). Pilgrimage to a memory hole: Towards an affective study of fan tourism in Asia via Angkor Wat and Wong Kar-wai s in the mood for love. Plaridel, 16(2), 23–40. |
|
|
• |
Boonsri S, Promkhuntong W. (2019). Historiography of cinephiles in Thailand. Plaridel, 16(2), 143–160. |
|
|
• |
Promkhuntong, W . (2017). Network Aesthetics of East Asian Auteurs: Cultural, Economic and Political Implications of Creative Cinephilic Citations. The 11th Thai Humanities Research Forum Proceeding: Exploring Aesthetic Dimensions in the Humanities, Vol.2, 442-455. |
|
|
• |
Promkhuntong, W . (2015). Cinephiles, Music Fans and Film Auteur(s): Transcultural Taste Cultures surrounding Mashups of Wong Kar-wai’s Movies on YouTube. Participations: Journal of Audience & Reception Studies , 12(2), 255-274. |
|
|
• |
Promkhuntong, W . (2014). Wong Kar-wai: ‘Cultural Hybrid’, Celebrity Endorsement and Star-auteur Branding. Celebrity Studies, 5(3), 348-353. |
|
|
|
|
การนำเสนอ
(5) |
2018 : |
Playful Encounters with Film Locations: Observations from the Context of Thailand |
|
|
2018 : |
The Pursuit of ASEAN Cinema: มองภาพยนตร์เอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ผ่านกรอบแนวคิดภาพยนตร์ข้ามชาติ (transnational cinema) และการเดินทางของผู้กำกับ ดารา และซิเนไฟล์ |
|
|
2017 : |
Network Aesthetics of East Asian Auteurs: Cultural, Economic and Political Implications of Creative Cinephilic Citations, Thai Humanities Research Forum 2017 Exploring the Aesthetic Dimensions of Humanities, Srinakharinwirot University, Bangkok
|
|
|
2017 : |
Movie, Travel and Self: Pilgrimage Journeys through the lens of Film and Media Studies,Thai Film Studies Conference, Thai Film Archive, Bangkok |
|
|
2017 : |
The Poetics of Asian Cinemas through the Poetic Renditions of Transnational Cinephiles, The 12th Asian Cinema Studies Society Conference: The Poetics of Asian Cinemas, Lancaster University, UK |
|
|
|
|
ผลงานอื่นๆ (8) |
• |
จิตติพงศ์ ตะสัย, และวิกานดา พรหมขุนทอง .
(
2562 ).
ศิลปะ ตัวตน และความเป็นอื่น : ข้อสังเกตเบื้องต้นเกี่ยวกับสภาวะลูกผสมในงานจิตรกรรมไทยร่วมสมัยของศิลปินมลายูมุสลิมจังหวัดชายแดนภาคใต้. ใน จักรพันธ์ ขัดชุ่มแสง (บ.ก.), Society สังคมแห่งสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา, (น. 103-130). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน) . |
|
|
• |
Promkhuntong, W .
(
2020 ).
Film Authorship in Digital Paratexts and Aesthetic Alliances from Below. In Thanom Chapakdee et al. (eds.), Exploring Aesthetic Dimensions in the Humanities. Bangkok: Siam, 233-256. ISBN 978-616-486-032-2. [publication in Thai] . |
|
|
• |
Promkhuntong, Wikanda .
(
2019 ).
Chinese stardom in participatory cyberculture [Review of the book by Dorothy Wai Sim Lau]. Journal of Transformative Works and Cultures, 30. DOI: https://doi.org/10.3983/twc.2019.1809_Book Review . |
|
|
• |
.
(
2018 ).
Apichatpong Weerasethakul’s Biography. In Thai Cinema: The Complete Guide, Mary J. Ainslie and Katarzyna Ancuta (eds.), London; New York: I.B. Tauris . |
|
|
• |
.
(
2018 ).
Reviews of Red Bike Story (1997) Wonderful Town (2007), Hi-So (2010), 36 (2012), Mary Is Happy, Mary is Happy (2013), In April the Following Year, There Was a Fire (2012), Fun Bar Karaoke (1997), 6ixtynin9 (1999), Citizen Dog (2004). In Thai Cinema: The Complete Guide, Mary J. Ainslie and Katarzyna Ancuta (eds.), London; New York: I.B. Tauris. . |
|
|
• |
Promkhuntong, W .
(
2018 ).
"Why so Wong": Transnational Asian Cinema Through the Lens of Cinephiles and Transmedia Fans. A. H. J. Magnan-Park, G. Marchetti and S.K. Tan (Eds.), The Palgrave Handbook of Asian Cinema (pp. 427–449). London: Palgrave Macmillan . |
|
|
• |
.
(
2016 ).
Review of ‘East Asian Film Stars’ edited by Leung Wing-Fai and Andy Willis. In Journal of Celebrity Studies. . |
|
|
• |
.
(
2015 ).
Review of Popular Culture Co-Productions and Collaborations in East and Southeast Asia, by Nissim Otmazgin and Eyal Ben-Ari (eds.) East Asian Journal of Popular Culture, vol. 1 no. 1, 2015. . |
|
|
|